✓ Apa Maksud Satelit Komunikasi? | Fungsi (Geosynchronous)

Pada dasarnya satelit adalah objek yang beredar di ruang angkasa dan mengelilingi Bumi. Jauh sebelum era Internet, satelit sangat dapat diandalkan untuk digunakan yang membutuhkan komunikasi dan transmisi data jarak jauh.

Di bidang komunikasi, satelit berfungsi untuk memancarkan sinyal penyiaran televisi dan panggilan telepon di seluruh dunia.

Banyak orang telah mendengar satelit komunikasi, tetapi kebanyakan dari mereka tidak tahu detail tentang mereka. Jangan bimbang, mari kita lihat artikel ini!


Apa Maksud Satelit Komunikasi?

apa maksud satelit komunikasi

Definisi satelit komunikasi adalah sejenis satelit buatan manusia yang diletakkan di orbit Bumi dengan tujuan untuk menghantar dan juga menerima data komunikasi antara sumber dan destinasi.

Ia sudah tentu digunakan dengan tujuan untuk menyediakan perkhidmatan komunikasi dan relay data untuk perkhidmatan televisyen, radio, telekomunikasi, cuaca, dan internet.


CariTekno Menerangkan Satelit Komunikasi

caritekno menerangkan satelit komunikasi

Satelit komunikasi ialah alat komunikasi tanpa wayar di orbit Bumi yang menggunakan transponder untuk membuat penghantaran dan penerimaan data yang berasal dari Bumi.

Ia terutamanya digunakan untuk memindahkan data komunikasi dari satu stesen komunikasi berasaskan Bumi ke stesen komunikasi yang lain.

Secara umum, satelit komunikasi akan berfungsi apabila menerima data yang datang dari stesen di Bumi dalam bentuk gelombang elektromagnet.

Data biasanya akan dihantar melalui antena parabola yang sangat besar. Berdasarkan destinasi yang dimaksudkan, satelit komunikasi boleh menghantar gelombang ke stesen yang sesuai.

Seiring dengan kemajuan teknologi dan peranan penting teknologi dalam kehidupan manusia, peranan satelit komunikasi juga sangat penting untuk memenuhi semua keperluan manusia dari segi komunikasi.

Adakah Anda tahu bahawa satelit di ruang angkasa boleh bertembung antara satu sama lain?

Ya, mungkin kita jarang mendengar satelit berlanggar antara satu sama lain, tetapi tidak menolak kemungkinan kecelakaan antara satelit terjadi.

Kemalangan boleh diminimumkan, kerana NASA dan organisasi antarabangsa lain sentiasa mengesan kedudukan dan kehadiran satelit di ruang angkasa.

Pada bulan Februari 2009, dua satelit komunikasi (Amerika dan Rusia) berlanggar di angkasa. Ini adalah pertama kalinya dua satelit buatan manusia telah berlanggar secara tidak sengaja.