10 Kelebihan dan Kekurangan OPPO Find X6 Pro, Worth It?

CariTekno.com – Apa kelebihan dan kekurangangan Oppo Find X6 Pro? Pada bulan Mac 2023, OPPO secara rasmi melancarkan telefon pintar flagship terbarunya di pasaran China iaitu OPPO Find X6 Series.

Dalam siri ini, terdapat dua model iaitu OPPO Find X6 versi biasa dan OPPO Find X6 Pro.

Kelebihan dan Kekurangan OPPO Find X6 Pro menjadi tajuk perbincangan hangat kerana sebagai model Pro, ia semestinya mempunyai kedudukan yang lebih tinggi dalam siri tersebut.

OPPO Find X6 Pro juga bertindak sebagai pengganti kepada OPPO Find X5 Pro yang dilancarkan pada tahun 2022.

Sebagai pengganti, sudah pasti OPPO Find X6 Pro hadir dengan pelbagai peningkatan. Salah satu peningkatan yang menarik perhatian adalah pada bahagian kameranya.

Telefon ini dilengkapi dengan sensor kamera besar buatan Sony dan lensa dari Hasselblad.

Selain sektor kamera, OPPO Find X6 Pro juga menampilkan beberapa peningkatan dalam sektor lain seperti prestasi kelas atasan yang tangguh, paparan yang memukau, serta sokongan sambungan yang sangat pantas.

Bagi melihat kebolehan telefon ini secara lengkap, anda boleh menyemak beberapa kelebihan dan kekurangan yang telah dirangkum di bawah.

Kelebihan OPPO Find X6 Pro

Sejak dilancarkan, OPPO Find X6 Pro telah menarik perhatian sebagai salah satu telefon pintar flagship yang menonjol.

Malah, ia diakui sebagai salah satu telefon dengan kamera terbaik di dunia.

Selain kehebatan kameranya, apakah lagi kelebihan yang ditawarkan oleh telefon ini? Mari kita lihat beberapa kelebihan utama OPPO Find X6 Pro.

OPPO Find X6 Pro bukan sahaja menawarkan sistem kamera canggih dengan sensor besar dari Sony dan lensa Hasselblad, tetapi juga prestasi yang hebat secara keseluruhan.

Telefon ini dilengkapi dengan pemproses berkuasa, paparan yang menakjubkan, serta sambungan internet yang sangat pantas.

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang kelebihan OPPO Find X6 Pro, mari kita teliti secara mendalam keistimewaan telefon pintar ini.

1. Sokongan untuk ciri Fast Charging 100 W

sokongan untuk ciri fast charging 100 w
sokongan untuk ciri fast charging 100 w

Untuk bahagian bateri, OPPO Find X6 Pro hanya dilengkapi dengan bateri berkapasiti standard iaitu 5000 mAh.

Ketahanan bateri ini juga dianggap biasa sahaja, malah ada yang mengatakan ia lebih cepat habis berbanding telefon lain dengan bateri 5000 mAh.

Hal ini mungkin disebabkan oleh beberapa faktor seperti intensiti penggunaan dan keupayaan telefon itu sendiri.

Sebaliknya, telefon ini sudah dilengkapi dengan ciri pengecasan pantas yang sangat laju iaitu 100 W.

Menurut kenyataan, pengecasan pantas ini mampu mengisi bateri sehingga 100 peratus dalam masa sekitar 30 minit sahaja.

Kelajuan ini tentu menarik, kerana anda boleh menggunakan telefon ini kembali dengan cepat setelah dicas.

Selain itu, OPPO Find X6 Pro juga menyokong pengecasan tanpa wayar atau wireless dengan kelajuan 50 W.

Berdasarkan dakwaan, telefon ini mampu mengecas hingga penuh dalam masa sekitar 51 minit. Tambahan pula, terdapat juga fungsi pengecasan balik atau reverse charging sehingga 10 W.

2. Sambungan berkelajuan tinggi yang lengkap

saiz badan lebih tebal dan berat
saiz badan lebih tebal dan berat

Salah satu aspek menarik mengenai OPPO Find X6 Pro adalah kelengkapan sambungan yang ditawarkannya. Telefon pintar ini hadir dengan pelbagai sambungan terkini dan lengkap.

Sebagai contoh, ia dilengkapi dengan WiFi 802.11 a/b/g/n/ac/6e/7. Selain itu, ia juga menyokong tri-band dan WiFi Direct.

Dengan adanya WiFi 7, OPPO Find X6 Pro menawarkan kelajuan yang sangat pantas.

Menurut dakwaan, WiFi 7 mampu memberikan kelajuan pemindahan data sehingga 4.8 kali lebih cepat berbanding WiFi 6.

Di samping itu, throughputnya juga lebih efisien dengan kadar latensi yang rendah, tanpa lag atau buffering.

Tambahan lagi, telefon ini juga dilengkapi dengan Bluetooth 5.3. Versi ini dikatakan mempunyai kelajuan pemindahan yang lebih tinggi berbanding versi sebelumnya, namun dengan jarak capaian yang sedikit lebih terhad.

Untuk melengkapkan lagi sambungannya, OPPO Find X6 Pro turut hadir dengan NFC, infrared, USB Type-C 3.1 dan sebagainya.

Sensor yang dimilikinya juga cukup lengkap, termasuk sensor cap jari yang terletak di bawah skrin.

3. Menggunakan Android 13 dan ColorOS 13.1

kelebihan dan kekurangan oppo find x6 pro - menggunakan android 13 dan coloros 13.1
menggunakan android 13 dan coloros 13.1

OPPO Find X6 Pro hadir dengan sistem operasi Android 13. Di samping itu, telefon pintar ini juga menggunakan antaramuka terkini, iaitu ColorOS 13.1.

ColorOS 13.1 menawarkan prestasi yang pantas dan lancar dalam setiap aktivitinya, dengan banyak pilihan penyesuaian untuk pengguna.

Antaramuka ini juga dilengkapi dengan pelbagai ciri baru yang menarik.

Salah satunya adalah keupayaan membuka aplikasi dalam tetingkap terapung di atas aplikasi lain, memudahkan multitasking.

Anda tidak perlu risau tentang lag berkat sokongan chipset yang berkuasa. Gabungan Android 13 dan ColorOS 13.1 membolehkan anda mengatur paparan dengan lebih menarik.

Fungsi Always-on-Display juga ditingkatkan, kini memaparkan cuaca, perubahan iklim, dan pelbagai ciri lain termasuk Spotify.

Selain itu, antaramuka ini memudahkan setiap aktiviti harian. Contohnya, anda boleh mengambil tangkapan skrin dengan menggerakkan tiga jari ke bawah.

Fungsi pikselisasi membolehkan anda menyembunyikan maklumat penting dalam tangkapan skrin dengan mudah.

OPPO juga menjamin empat tahun kemas kini Android dan lima tahun kemas kini keselamatan.

Tawaran ini amat menarik bagi mereka yang jarang menukar telefon, memastikan anda tidak ketinggalan dengan kemas kini terkini dalam tempoh tersebut.

4. Snapdragon 8 Gen 2 berprestasi tinggi

snapdragon 8 gen 2 berprestasi tinggi
snapdragon 8 gen 2 berprestasi tinggi

Terdapat banyak persamaan antara OPPO Find X6 Pro dengan flagship telefon pintar lain, di mana ia telah dilengkapi dengan chipset Snapdragon 8 Gen 2.

Chipset ini adalah antara yang tertinggi dalam prestasi dihasilkan oleh Qualcomm.

Penggunaan chipset ini juga merupakan pembaruan dari versi sebelumnya, iaitu Find X5 Pro dengan Snapdragon 8 Gen 1.

OPPO Find X6 Pro hadir dengan RAM LPDDR5X berkapasiti 12 GB atau 16 GB. Sementara itu, untuk storan dalaman, ia menggunakan UFS 4.0 dengan kapasiti 256 GB atau 512 GB.

Malangnya, telefon pintar ini tidak mempunyai slot untuk microSD, oleh itu, kapasitinya tidak dapat ditingkatkan lagi.

Snapdragon 8 Gen 2 yang digunakan dalam telefon ini mempunyai konfigurasi prosesor octa-core. Ia terdiri daripada satu inti Cortex X3 dengan frekuensi 3.2 GHz sebagai unit Kryo Prime.

Kemudian, terdapat dua inti Cortex A715 dengan frekuensi 2.8 GHz, dua inti Cortex A710 dengan frekuensi 2.8 GHz, dan tiga inti Cortex A510 dengan frekuensi 2.0 GHz.

Snapdragon 8 Gen 2 ini adalah salah satu chipset kelas high-end. Malah, Nanoreview menempatkannya pada kedudukan kedua tertinggi selepas A16 Bionic.

Dengan kata lain, chipset ini mengatasi chipset lain seperti Dimensity 9200, Dimensity 9000 Plus, dan tentu saja, versi sebelumnya iaitu Snapdragon 8 Gen 1.

Data dari Nanoreview juga menunjukkan ujian sintetik terhadap Snapdragon 8 Gen 2 ini.

Untuk skor AnTuTu v9, chipset ini meraih skor 1,288,465, lebih tinggi daripada Dimensity 9200 yang hanya mendapat 1,217,175.

Sementara itu, untuk GeekBench 5, skornya adalah 1,489 untuk single-core dan 5,000 untuk multi-core.

5. Skrin dengan tahap kecerahan tertinggi

kelebihan dan kekurangan oppo find x6 pro - skrin dengan tahap kecerahan tertinggi
skrin dengan tahap kecerahan tertinggi

Pindah ke bahagian depan skrin, OPPO Find X6 Pro menawarkan ciri-ciri skrin yang menarik. Terdapat beberapa penambahbaikan yang diberikannya.

Bermula dari panel LTPO3 AMOLED berukuran 6.82 inci yang digunakan. Resolusi skrin mencapai 2K atau 1440 x 3168 piksel.

Kemampuan skrin ini disokong oleh pelbagai ciri unggulan. Bermula dari kadar segar semula 120 Hz, Dolby Vision, HDR, warna 10-bit, dan sebagainya.

Walau bagaimanapun, ciri-ciri tersebut kelihatan agak biasa kerana boleh ditemui dalam beberapa telefon pintar flagship lain.

Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna skrin OPPO Find X6 Pro ini adalah biasa-biasa sahaja.

Ini kerana telefon pintar ini mempunyai satu ciri atau kebolehan yang cukup unik dan tidak dimiliki oleh telefon pintar lain.

Iaitu kebolehannya dalam kecerahan skrin yang mencapai 2500 nit. Kecerahan skrin ini merupakan yang paling terang untuk seorang telefon pintar, malah lebih terang daripada iPhone 14 Pro atau Galaxy S23 Ultra.

Mata manusia memang tidak dapat melihat kecerahan dalam bentuk nit secara linear. Dengan itu, perbezaannya tidak akan kelihatan sejelas angka yang dipaparkan.

Namun, anda akan melihat perbezaannya apabila menggunakan telefon pintar di luar, malah di bawah sinaran matahari yang terik.

Apabila di bawah cahaya matahari yang terik, OPPO Find X6 Pro tidak perlu meningkatkan kecerahan hingga maksimum.

Menurut Ben Sin dari XDA Developers, OPPO Find X6 Pro hanya perlu meningkatkan kecerahan hingga 80 peratus agar kelihatan.

Berbeza dengan iPhone 14 Pro Max yang perlu meningkatkan kecerahan hingga 100 peratus.

Mengenai ketahanannya, skrin OPPO Find X6 Pro ini sudah dilindungi oleh Corning Gorilla Glass Victus 2. Dengan itu, anda tidak perlu risau skrin ini akan mudah tercalar.

Ini memandangkan saiznya yang agak luas. Malah, telefon pintar ini mempunyai nisbah skrin kepada badan sehingga 90.0 peratus.

6. Reka bentuk klasik dan elegan

reka bentuk klasik dan elegan
reka bentuk klasik dan elegan

OPPO Find X6 Pro menawarkan satu penampilan yang menarik serta klasik dari segi reka bentuknya.

Pada bahagian belakangnya, terdapat satu modul kamera berbentuk bulatan dengan saiz yang agak besar. Malah, saiznya hampir menyentuh kedua-dua sisi samping.

Namun, kebesarannya itu masih boleh dianggap wajar. Ini disebabkan oleh tiga sensor kamera yang besar itu, memerlukan lebih banyak ruang.

Terutamanya sensor kamera 1 inci yang cukup besar untuk saiz telefon pintar standard. Pada bahagian sisi atau bezel modulnya, terdapat tekstur menarik yang menyerupai kamera digital.

Apabila dilihat dengan lebih dekat, modul kamera berbentuk bulatan ini mempunyai satu garisan tambahan.

Garisan itu memisahkan dua kamera di bahagian atas dan satu di bahagian bawah.

Untuk melindungi dua kamera di bahagian atas, terdapat kaca yang lebih tebal sebagai perlindungan tambahan selepas Gorilla Glass 5.

Manakala bagi bahagian badannya, OPPO Find X6 Pro dilapisi dengan bahan Eco Leather. Ini membuatkan ia terasa selesa apabila digenggam.

Terutamanya, reka bentuk skrin bahagian hadapannya sudah dikeluarkan dengan lengkung seperti telefon pintar flagship lain.

Bagi sesetengah orang, terutama yang sudah biasa menggunakan telefon pintar dengan badan nipis.

OPPO Find X6 Pro mungkin akan terasa sedikit berbeza. Ini disebabkan telefon pintar ini mempunyai dimensi yang agak tebal dan besar iaitu 164.8 x 76.2 x 9.1 atau 9.5 mm.

Berat yang dimilikinya juga agak berat iaitu mencapai 216 atau 218 gram. Di sisi lain, OPPO Find X6 Pro ini sudah mempunyai tahap ketahanan yang baik.

Terlihat dari sijil yang dibawanya iaitu IP68. Sijil ini menjadikannya mampu bertahan terhadap debu dan air.

Malah, telefon pintar ini mampu bertahan di kedalaman air sehingga 1.5 meter selama 30 minit.

7. Konfigurasi tiga kamera dengan sensor besar

konfigurasi tiga kamera dengan sensor besar
konfigurasi tiga kamera dengan sensor besar

Salah satu perkemutan yang paling mencengangkan pada OPPO Find X6 Pro adalah segi kameranya.

Walaupun telefon pintar ini masih menyajikan tiga kamera dengan kamera utama 50 MP, namun ia menunjukkan prestasi yang lebih hebat daripada model-model terdahulunya.

Bahkan, pada April 2023, OPPO Find X6 Pro berjaya menempatkan diri sebagai telefon pintar dengan kamera terbaik di dunia mengikut DxOMark.

Prestasi itu cukup wajar, kerana telefon pintar ini dilengkapi dengan sejumlah kamera yang menggunakan sensor dan lensa terunggul.

OPPO Find X6 Pro menyajikan tiga kamera di bahagian belakang. Ketiga-tiga kamera itu ditempatkan dalam modul kamera berbentuk bulatan.

Saiznya cukup besar, malah hampir menyentuh bahagian sisi samping. Menurut penuturannya, OPPO Find X6 Pro ini tidak memiliki satu kamera utama.

Ini kerana semua kamera ini berfungsi dengan jelas. Lagipun, sistem kameranya didukung dengan sensor kamera yang besar dari Sony dan lensa dari Hasselblad.

OPPO Find X6 Pro ini menampilkan satu kamera 50 MP dengan sensor Sony IMX989 berukuran 1 inci.

Sensor kamera ini sama dengan yang digunakan pada Xiaomi 13 Pro dan vivo V90 Pro.

Walaupun sensor kamera ini bukan perkara baru, namun OPPO Find X6 Pro adalah telefon pintar kelima yang menggunakannya selama tujuh bulan terakhir di pasaran China.

Yang menarik dari kamera OPPO Find X6 Pro adalah kamera ultrawide dan periskop telefoto.

Kedua-dua kamera ini juga 50 MP dengan sensor Sony IMX 890 berukuran 1/1,56 inci. Sensor dan saiz ini sama dengan kamera utama dari Samsung Galaxy S23 series.

Ini merupakan perkara yang menarik, kerana dengan sensor yang lebih besar, hasil gambar juga lebih tajam. Tetapi, hasil gambar yang hebat bukan hanya bergantung pada saiz sensor.

Untungnya, OPPO Find X6 Pro ini dilengkapi dengan chip NPU MariSilicon X yang dibangunkan sendiri dengan arsitektur 6 nm.

Chip MariSilicon X ini meningkatkan kualiti gambar yang dihasilkan. Ia juga meningkatkan ketepatan, fokus, dan penstabilan gambar untuk kamera periskop telefoto.

Selain itu, dengan kerjasama bersama Hasselblad. OPPO Find X6 Pro menawarkan beberapa ciri menarik, seperti Hasselblad Natural Color, Hasselblad Pro Mode, mode XPAN, Hasselblad Watermark, dan lain-lain.

Kamera ultrawide-nya juga menawarkan sudut pandang yang lebih luas dan periskop telefoto dengan kemampuan clos-up yang lebih tajam.

Selain fotografi yang cemerlang, OPPO Find X6 Pro juga menghasilkan video berkualiti tinggi. Telefon pintar ini mampu merekod video dalam kualiti 4K hingga 60 fps.

Kualitinya semakin baik dengan sokongan Dolby Vision dengan HDR. Mari lihat beberapa contoh gambar dari OPPO Find X6 Pro di bawah ini.

hasil 1 kamera oppo find x6 pro
Sumber: XDA Developers
hasil 2 kamera oppo find x6 pro
Sumber: https://www.xda-developers.com/oppo-find-x6-pro-review/
hasil 3 kamera oppo find x6 pro
Sumber: https://www.xda-developers.com/oppo-find-x6-pro-review/
hasil 4 kamera oppo find x6 pro
Sumber: GIZMOCHINA

Dari beberapa contoh di atas, gambar yang dihasilkan oleh OPPO Find X6 Pro terlihat memikat. Warna yang ditunjukkan cukup tajam dan tetap setia kepada warna semulajadi.

Menurut Ben Sin dari XDA Developers, warna yang dihasilkan menunjukkan konsistensi yang baik, dan efek bokeh yang dihasilkan juga cukup jelas dan tajam.

Manakala untuk lensa zoom, OPPO Find X6 Pro menunjukkan kualiti yang terbaik.

Gambar yang dihasilkan oleh telefon pintar ini menunjukkan pengurangan noise yang kurang, lebih terperinci, dan efek bokeh yang kelihatan semulajadi.

Begitu juga dengan kamera ultrawide yang mampu menangkap lebih banyak butiran walaupun bidang tangkapannya lebih luas.

Kekurangan OPPO Find X6 Pro

Bisa dikatakan, tidak ada telefon pintar yang sempurna di dunia ini, bahkan untuk telefon pintar flagship.

Walaupun OPPO Find X6 Pro dilengkapi dengan beberapa kelebihan menarik, namun terdapat beberapa titik yang akhirnya dianggap sebagai kelemahan.

Nah, berikut adalah beberapa kelemahan yang perlu dipertimbangkan sebelum membelinya.

1. Saiz badan lebih tebal dan berat

kelebihan dan kekurangan oppo find x6 pro - saiz badan lebih tebal dan berat
saiz badan lebih tebal dan berat

Salah satu kelemahan yang perlu dipertimbangkan adalah keselesaan. Terutamanya berkaitan dengan saiz badan dan berat yang sedikit lebih tinggi berbanding telefon pintar lain.

Ini mungkin dipengaruhi oleh modul kamera di bahagian belakang yang kelihatan lebih besar.

Bentuk yang besar juga tidak dapat dielakkan kerana sensor kamera yang besar memerlukan ruang yang lebih luas.

Selain itu, saiz badan dan beratnya juga agak berat. Saiz badan telefon pintar ini adalah 164.8 x 76.2 x 9.1 atau 9.5 mm.

Ketebalannya jelas kelihatan jika dibandingkan dengan pendahulunya iaitu Find X5 Pro yang hanya 8.5 atau 8.8 mm saja.

Tambahan pula, OPPO Find X6 Pro ini juga mempunyai berat yang cukup tinggi iaitu mencecah 216 atau 218 gram.

Keselesaan yang diberikan tentu berbeza dengan OnePlus 11 dan Xiaomi 13 Pro yang hanya mempunyai berat masing-masing 205 gram dan 210 gram saja.

Namun, soal keselesaan ini memang agak subjektif, beberapa orang mungkin tidak begitu bimbang tentang saiz dan berat ini.

Selagi kemampuan telefon pintar yang digunakan dapat dipercayai, seseorang akan mula terbiasa dengan saiz dan berat yang dimilikinya.

2. Kapasiti memory terasa kurang

kelebihan dan kekurangan oppo find x6 pro - kapasiti memory terasa kurang
kapasiti memory terasa kurang

Salah satu kelemahan lain yang dimiliki oleh OPPO Find X6 Pro adalah berkenaan dengan kapasiti penyimpanannya. Ini mungkin tidak begitu diperhatikan oleh sesetengah orang.

Tetapi, bagi mereka yang memerlukan kapasiti penyimpanan yang besar, perkara ini mungkin perlu dipertimbangkan.

OPPO Find X6 Pro dilengkapi dengan kapasiti RAM yang sudah memuaskan iaitu 12 GB dan 16 GB.

Kapasiti tersebut sudah lebih daripada mencukupi untuk menjadikan telefon pintar ini memiliki prestasi yang stabil.

Terutamanya, jenis RAM yang digunakan juga adalah yang terbaru iaitu LPDDR5X.

Walau bagaimanapun, kapasiti memori dalaman yang ditawarkannya hanya mencapai 512 GB sahaja.

Padahal, beberapa telefon pintar flagship lain telah menawarkan kapasiti memori dalaman sehingga 1 TB.

Malangnya lagi, OPPO Find X6 Pro ini tidak dilengkapi dengan slot untuk microSD.

Ini mungkin wajar untuk telefon pintar flagship. Akhirnya, anda hanya akan mempunyai memori dalaman 512 GB sahaja, tidak lebih.

3. Hayat bateri bukanlah yang terbaik

hayat bateri bukanlah yang terbaik
hayat bateri bukanlah yang terbaik

Seperti yang telah dinyatakan sebelum ini, OPPO Find X6 Pro memiliki prestasi bateri yang sederhana.

Malah, ada yang mengatakan baterinya habis dengan lebih cepat. Untuk kapasiti baterinya sendiri, telefon pintar ini dilengkapi dengan bateri berkapasiti standard iaitu 5000 mAh.

Namun, Ben Sin dari XDA Developers menyatakan bahawa baterinya cepat habis. Ini mungkin disebabkan oleh kecerahan maksimumnya yang mencapai 2,500 nit.

Serta resolusi skrinnya yang mencapai QHD Plus atau kira-kira 1440 x 3168 piksel.

Kecerahan dan resolusi yang tinggi adalah gabungan yang sesuai untuk menghabiskan bateri dengan lebih cepat.

Dalam penggunaannya, Ben Sin juga menggunakan dual-SIM dengan rangkaian 5G. Akibatnya, baterinya habis dengan lebih cepat, hanya tahan sekitar 10-11 jam sahaja.

Walaubagaimanapun, selepas mematikan SIM kedua, baterinya mampu bertahan selama 14-15 jam. Tetapi, beliau menyatakan bahawa angka tersebut masih belum memuaskan.