10 Kelebihan dan Kekurangan HP Xiaomi Mi 11 Lite Terkini

CariTekno.com – Keluarga HP Mi 11 Series bertambah selepas kehadiran Xiaomi Mi 11 Lite. Ya, HP dengan nombor model M2101K9AG ini disahkan masuk ke Malaysia selepas berjaya melepasi ujian SIRIM.

Sebagai catatan, Mi 11 Lite ini adalah telefon 4G. Kelebihan dan Kekurangan HP Xiaomi Mi 11 Lite termasuk dalam perbincangan ini kerana walaupun hanya menyokong 4G, ia mempunyai banyak ciri menarik.

Xiaomi telah melancarkan telefon ini dalam dua varian, 4G dan 5G. Namun, yang masuk ke Malaysia adalah versi 4G.

Ini dapat dilihat daripada chipset Snapdragon 732G yang digunakan dalam telefon ini. Chipset yang dikeluarkan pada Ogos 2020 ini dilengkapi dengan modem dalaman 4G, iaitu X15 LTE.

Walaupun belum menyokong 5G, Mi 11 Lite bukanlah telefon pintar yang biasa-biasa sahaja. Ia mempunyai reka bentuk yang cantik yang diilhamkan daripada flagship Xiaomi Mi 11.

Malah, anda mungkin akan tertarik dengan reka bentuk Mi 11 Lite yang akan dijelaskan lebih lanjut dalam artikel ini.

Reka bentuk hanyalah salah satu daripada banyak kelebihan Mi 11 Lite. Baca artikel ini untuk mengetahui semua kelebihan dan kekurangan telefon ini.

Sebagai pengenalan, berikut adalah spesifikasi utama Mi 11 Lite.

Kelebihan Xiaomi Mi 11 Lite

Setiap telefon yang dicipta sudah pasti membawa daya tarik tersendiri. Daya tarik ini merupakan sebahagian daripada kelebihan sebuah telefon yang mampu memikat hati pengguna.

Xiaomi Mi 11 Lite tidak terkecuali dalam hal ini. Telefon ini hadir dengan beberapa ciri menarik yang pasti akan menarik minat ramai.

Berikut adalah beberapa daya tarik yang dimiliki oleh Mi 11 Lite. Reka bentuk yang elegan dan ringan menjadikannya mudah untuk dipegang dan digunakan dengan satu tangan.

Selain itu, paparan AMOLED yang terang dan jelas memberikan pengalaman visual yang luar biasa.

Prestasi yang lancar dengan chipset Snapdragon 732G dan bateri yang tahan lama juga menjadi faktor penarik utama bagi pengguna yang mencari telefon yang berkualiti dengan harga yang berpatutan.

1. Speaker Hebat

speaker hebat
speaker hebat

Speaker pada Mi 11 Lite tidak setara dengan Mi 11 yang menggunakan jenama Harman Kardon. Namun, konfigurasi yang disediakan oleh Xiaomi cukup memadai, iaitu speaker stereo.

Satu speaker terletak di bahagian bawah rangka, sementara satu lagi digabungkan dengan earpiece di atas.

Menurut GSM Arena, bunyi yang dihasilkan oleh speaker telefon ini berada dalam kategori kelantangan yang sangat baik, iaitu -24.2 LUFS (Loudness Unit Full Scale).

Skor kelantangan ini lebih baik daripada Redmi Note 10 Pro (-25.7 LUFS) dan setanding dengan Mi 11.

Pada tahap kelantangan sederhana, bunyinya kedengaran baik dengan suara vokal yang sangat jelas. Namun, sebagai speaker telefon, elemen bassnya hampir tidak kedengaran.

2. Hayat bateri yang panjang

kelebihan dan kekurangan hp xiaomi mi 11 lite - hayat bateri yang panjang
hayat bateri yang panjang

Kapasiti bateri adalah faktor penting dalam menentukan berapa lama sesebuah telefon boleh digunakan.

Namun, kapasiti bateri yang besar tidak selalu menjamin waktu penggunaan yang panjang. Faktor lain seperti pengurusan bateri juga memainkan peranan penting.

Untuk Mi 11 Lite, kapasiti baterinya tidaklah terlalu besar, iaitu 4250 mAh. Ini adalah ukuran yang biasa untuk masa kini.

Namun, dengan kapasiti ini, telefon ini mampu mencapai rating ketahanan 100 jam berdasarkan ujian yang dilakukan oleh GSM Arena.

Apabila bateri penuh, Mi 11 Lite boleh digunakan selama 11 jam 13 minit untuk melayari internet menggunakan WiFi pada mode 90 Hz.

Waktu penggunaan meningkat kepada 14 jam 23 minit apabila digunakan untuk menonton video offline pada 60 Hz.

Jika digunakan untuk panggilan telefon, telefon ini boleh bertahan selama 24 jam 8 minit. Ketahanan bateri yang hebat ini disokong oleh teknologi pengecasan pantas 33 W.

Mengecas selama 30 minit dengan pengecas asal mampu mengisi 58% baterinya.

Masa yang diperlukan untuk mengecas dari kosong hingga penuh adalah 1 jam 4 minit, menurut ujian yang dilakukan oleh GSM Arena.

3. Kamera yang Best

kamera yang bagus
kamera yang best

Menggunakan modul kamera belakang yang sama dengan Mi 11, Mi 11 Lite memiliki konfigurasi yang serupa, namun dengan spesifikasi yang berbeza.

Kamera belakangnya terdiri daripada tiga lensa: lensa utama, lensa ultralebar, dan lensa makro.

Lensa utama Mi 11 Lite mempunyai resolusi 64 MP, aperture f/1.8, dan didukung oleh sensor Samsung GW3 bersaiz 1/1.97 inci. Sensor ini menghasilkan piksel gambar berukuran 0.7 µm.

Secara default, gambar dari lensa utama 26 mm autofokus ini adalah 16 MP, dengan teknik 4-in-1 pixel binning yang memungkinkan resolusi mencapai 64 MP.

Lensa ultralebarnya pula mempunyai resolusi 8 MP, aperture f/2.4, dan menggunakan sensor Sony IMX355 bersaiz 1/4 inci dengan piksel berukuran 1.12 µm. Dengan panjang fokus 16 mm, lensa ini memiliki sudut pandang luas hingga 120°.

Lensa makro pada Mi 11 Lite dilengkapi sensor 5 MP Samsung S5K5E9 berukuran 1/5 inci.

Lensa 49 mm dengan aperture f/2.4 ini menghasilkan piksel berukuran 1.12 µm dan mempunyai kemampuan autofokus kontras yang berfungsi efektif pada jarak 3 hingga 7 cm.

Ketiga-tiga lensa ini dilengkapi dengan lampu flash dual-LED dual-tone. Untuk kamera depan, terdapat lensa swafoto 16 MP dengan aperture f/2.45 yang didukung oleh sensor Sony IMX471 bersaiz 1/3 inci, menghasilkan piksel berukuran 1.0 µm.

Dengan spesifikasi kamera yang dinyatakan, bagaimana agaknya hasil gambar dari Mi 11 Lite ini?

Menurut pengujian, semua pihak merasa puas dengan hasil foto dari kamera Mi 11 Lite. Dapat disimpulkan bahawa kamera adalah salah satu kelebihan utama telefon ini!

mi 11 lite photo samples 9 lensa utama
Tangkapan lens utama (sumber: unbox.ph | Duey Guison)

Menurut Scott Webster, hasil tangkapan dari lensa utama kamera telefon ini bersih, tajam, dan seimbang. Warnanya juga tepat dengan julat dinamik yang luas.

Foto berkualiti seperti ini dihasilkan pada mode lalai 16 MP. GSM Arena juga bersetuju dengan pandangan Webster.

Namun, hasil foto yang sama tidak diperoleh apabila mode 64 MP diaktifkan. Ketajaman berkurang dan warna cenderung lebih hangat.

Selain itu, proses pengambilan gambar menjadi lebih lama dan saiz satu foto boleh mencapai 25-40 MB.

Beralih ke lensa ultralebar, Duey Guison berpendapat bahawa hasil gambarnya mempunyai julat dinamik dan warna yang lebih baik berbanding Redmi Note 9 Pro.

Malah, Guison menyatakan lensa ultralebar Mi 11 Lite tidak seperti telefon kelas pertengahan Xiaomi yang lain yang sukar menghasilkan gambar yang baik.

GSM Arena dan Scott Webster sama-sama menyukai hasil gambar dari lensa ultralebar telefon ini kerana kontras dan keseimbangan warnanya yang baik.

Walau bagaimanapun, menurut GSM Arena, perincian gambar agak kurang.

Mengenai lensa makro, GSM Arena berpendapat hasil foto close-up mempunyai warna yang hebat dengan kontras yang baik. Namun, pengguna perlu berusaha lebih agar gambar tidak kabur.

makro mi 11 lite scaled
Tangkapan lens makro (sumber: gsmarena.com)

Maklumlah, lensa makro Mi 11 Lite tidak mempunyai ciri penstabil optik. Jadi, anda perlu bersabar dan memastikan tangan anda tetap stabil semasa mengambil gambar. Elakkan juga objek yang terkena angin lembut.

Untuk fotografi dalam keadaan cahaya rendah (low-light), anda boleh menggunakan mod malam dengan waktu tangkapan 2-3 saat.

Hasilnya cukup memuaskan, sama ada menggunakan lensa utama atau lensa ultralebar.

Menurut GSM Arena, noise tetap ada, tetapi sedikit. Ketajaman gambar baik, begitu juga dengan eksposur dan saturasi warnanya.

mi 11 lite photo samples 21 ultrawide malam hari
Tangkapan lens ultralebar – mod malam (sumber: unbox.ph | Duey Guison)

Untuk tangkapan lensa swafoto, GSM Arena menyatakan bahawa gambar yang dihasilkan kelihatan semula jadi dengan pencahayaan dan perincian yang mencukupi.

Selain itu, kontras dan warnanya juga sangat memuaskan. Hasil gambar swafoto dari Mi 11 Lite menampilkan keseimbangan yang baik antara kecerahan dan kejelasan.

Warna yang ditangkap adalah tepat dan kontrasnya sangat baik, menjadikan setiap swafoto kelihatan menarik dan berkualiti tinggi.

selfie mi 11 lite scaled
Tangkapan lens swafoto (sumber: gsmarena.com)

Akhir sekali, mengenai rakaman video, lensa utama Mi 11 Lite mampu mencapai resolusi maksimum 4K pada 30 fps. Ia juga boleh merakam pada 1080p dengan 30 fps dan 60 fps.

Sementara itu, lensa ultralebar dan makro boleh menghasilkan video dengan resolusi maksimum 1080p pada 30 fps.

Ciri penstabil EIS boleh diaktifkan di semua resolusi dan lensa, kecuali untuk lensa makro. Rakaman video terbaik sudah tentu menggunakan lensa utamanya.

Ini kerana ia mempunyai julat dinamik yang luas, ketajaman yang baik, dan ketepatan warna yang mengagumkan.

Rakaman video pada waktu malam juga masih memuaskan. Namun, julat dinamik berkurang dan noise menjadi lebih ketara.

4. Chipset OK

chipset ok
chipset ok

Mi 11 Lite menggunakan chipset yang sama seperti POCO X3 NFC dan Redmi Note 10 Pro. Chipset tersebut adalah Snapdragon 732G dari Qualcomm.

Oleh kerana menggunakan jenis chipset yang sama, prestasi Mi 11 Lite secara teorinya tidak akan jauh berbeza daripada dua saudaranya itu.

Sebelum kita mengujinya, mari kita lihat sedikit profil chipset ini untuk menyegarkan kembali ingatan anda.

Snapdragon 732G adalah chipset kelas pertengahan premium yang dibina dengan proses fabrikasi moden, 8 nm.

Chipset ini sebenarnya adalah versi peningkatan daripada Snapdragon 730G. Snapdragon 732G mempunyai lapan teras CPU yang dibahagikan kepada dua kluster.

Kluster pertama terdiri daripada dua teras berprestasi tinggi Kryo 470 Gold (2,3 GHz) yang berasaskan Cortex A76.

Manakala kluster kedua mengandungi enam teras efisien Kryo 465 (1,8 GHz) dengan seni bina Cortex A55.

Selain itu, terdapat beberapa komponen lain seperti DSP (pemproses algoritma) Hexagon 692, ISP (pemproses gambar) Spectra 350L, dan GPU (pemproses grafik) Adreno 618.

Adreno 618 ialah GPU dengan 2 execution unit, 128 shading unit, dan berjalan pada kelajuan 810 MHz.

Sekarang, mari kita bincangkan hasil ujian prestasi Mi 11 Lite dengan pelbagai aplikasi penanda aras sintetik yang dilakukan oleh GSM Arena.

Untuk makluman, dalam ujian ini, GSM Arena menggunakan varian Mi 11 Lite dengan RAM 8 GB (LPDDR4X) dan memori dalaman 128 GB (UFS 2.2).

Dalam ujian menggunakan aplikasi AnTuTu 8, Mi 11 Lite memperoleh skor 290,172, yang cukup baik untuk telefon kelas pertengahan premium.

Skor ini sedikit lebih tinggi daripada POCO X3 NFC dan Realme 8 Pro, tetapi sedikit kalah daripada Redmi Note 10 Pro dan Realme 7. Walau bagaimanapun, semua telefon pintar berada dalam julat skor yang sama.

antutu 8 mi 11 lite
sumber: gsmarena.com

Ujian diteruskan dengan menggunakan aplikasi GeekBench 5 untuk menilai keupayaan CPU. Hasilnya, Mi 11 Lite memperoleh skor 560 untuk single-core dan 1796 untuk multi-core.

Skor yang cukup baik ini menunjukkan bahawa telefon ini mampu beroperasi dengan lancar, sama ada ketika menjalankan satu aplikasi atau beberapa aplikasi serentak.

Keputusan ujian GeekBench 5 membuktikan bahawa Mi 11 Lite mampu memberikan prestasi yang mantap dalam pelbagai situasi penggunaan.

Sama ada untuk tugasan harian atau multitasking, telefon ini memberikan pengalaman pengguna yang memuaskan tanpa sebarang masalah kelambatan.

single core mi 11 lite
sumber: gsmarena.com
multicore mi 11 lite
sumber: gsmarena.com

Bagaimana pula dengan prestasi grafiknya? Dalam ujian GFX Manhattan ES 3.1 (onscreen), GPU Adreno 618 yang terdapat dalam Snapdragon 732G mampu mencapai rendering sehingga 29 fps.

Sementara itu, skor 17 fps dicatatkan dalam ujian GFX Car Chase ES 3.1 (onscreen). Skor ini menunjukkan bahawa Mi 11 Lite boleh digunakan untuk bermain permainan video, tetapi tidak dengan prestasi yang luar biasa.

Keputusan ujian grafik ini menunjukkan bahawa Mi 11 Lite mampu menjalankan permainan dengan lancar, namun tidak pada tahap maksimum.

Prestasi grafiknya memadai untuk permainan biasa, tetapi mungkin tidak sesuai untuk permainan yang memerlukan grafik tinggi dan kompleks.

gfx mi 11 lite
sumber: gsmarena.com

GSM Arena juga tidak lupa menjalankan ujian kestabilan prestasi menggunakan ciri 3D Mark Stress Test dalam aplikasi 3D Mark.

Hasilnya sangat baik, dengan kestabilan prestasi mencapai 99.5%. Sepanjang ujian, telefon ini tidak menjadi panas.

Namun, GSM Arena tidak menyebutkan suhu yang dicapai semasa ujian dijalankan.

Skor yang diperoleh dalam ujian di atas tentu saja tidak boleh dijadikan sebagai penanda mutlak.

Ini kerana, hasil ujian dengan aplikasi penanda aras sintetik kadang-kadang tidak mencerminkan realiti sebenar. Oleh itu, mari kita lihat pengalaman daripada beberapa pengulas.

Scott Webster dari laman Android Guys (https://www.androidguys.com/reviews/xiaomi-mi-11-lite-review/) menyatakan bahawa Mi 11 Lite memberikan pengalaman penggunaan yang lancar.

Dalam penggunaan harian, tugas ringan seperti menghantar email, mesej ringkas, dan bersosial media dijalankan tanpa sebarang masalah.

Webster yakin bahawa telefon kelas pertengahan seperti Mi 11 Lite sudah lebih daripada mencukupi untuk kebanyakan orang.

Kemampuan yang lancar tanpa lag juga dirasakan oleh GSM Arena ketika menjalankan semua aplikasi yang menyokong mod laju penyegaran tinggi.

Namun, ini agak berbeza dengan kemampuan permainannya. Terdapat beberapa permainan yang tidak dapat dijalankan pada mod 90 Hz.

Sebagai contoh, ketika menjalankan permainan berat seperti Dead Trigger 2, kadar bingkai yang dihasilkan ‘hanya’ mencapai 40 fps, dan ia tidak stabil.

Walau bagaimanapun, beberapa permainan lain dapat mencapai 60 fps tanpa masalah.

Selain itu, Duey Guison mengaku bahawa dia boleh memainkan permainan Genshin Impact pada tetapan grafik sederhana.

Hasilnya, telefon ini dapat menjalankan permainan dengan agak stabil. Mi 11 Lite sedikit menghangat selepas lebih daripada satu jam bermain Genshin Impact, tetapi menurut Guison, suhunya tidak terlalu panas.

5. Display Kacak

kelebihan dan kekurangan hp xiaomi mi 11 lite - pandangan sejuk
display kacak

Anda mungkin akan segera membandingkan paparan skrin telefon ini dengan Redmi Note 10 Pro. Ini kerana, panel AMOLED pada Redmi Note 10 Pro adalah salah satu yang terbaik dalam kelasnya, menyokong kadar penyegaran 120 Hz dan kecerahan mencapai 1200 nit.

Sebenarnya, panel AMOLED 6.55 inci Full HD+ (1080 x 2400 piksel, 402 ppi) milik Mi 11 Lite juga tidak kalah hebat.

Walaupun kadar penyegaran dan kecerahan puncaknya lebih rendah iaitu 90 Hz dan 800 nit, ini tidak menjadi masalah kerana 90 Hz sudah cukup untuk memberikan paparan yang lancar.

Sebagai tambahan, jika anda menetapkan skrin pada mod 90 Hz, telefon akan secara automatik beralih ke 60 Hz beberapa saat selepas anda terakhir kali menyentuh skrin.

Mod 60 Hz juga akan aktif secara automatik ketika menonton video. Anda juga boleh mengunci mod 60 Hz di menu tetapan jika ingin menjimatkan bateri.

Mengenai kecerahan puncaknya yang mencapai 800 nit, ini tidak menimbulkan sebarang masalah.

Keterbacaan skrin tetap sangat baik walaupun berada di bawah cahaya matahari terang, menurut pengalaman Chris Barraclough dari saluran YouTube Tech Spurt.

Dalam ujian yang dijalankan oleh GSM Arena, kecerahan maksimum bahkan mencapai 826 nit, manakala kecerahan minimum adalah 2.8 nit. Ini cukup nyaman untuk anda yang suka menggunakan telefon dalam keadaan gelap di dalam bilik.

Selain menurunkan kadar penyegaran menjadi 90 Hz, Xiaomi memberikan kelebihan lain pada skrin Mi 11 Lite, iaitu sokongan warna 10 bit. Ini bermakna, skrin AMOLED telefon ini mampu memaparkan 1.07 bilion warna.

Tidak menghairankan jika julat warna yang dimilikinya mencapai standard DCI-P3 dan mempunyai nisbah kontras yang baik iaitu 5,000,000:1.

Julat warna yang luas ini juga diperkuat dengan sokongan teknologi HDR10. GSM Arena mengakui bahawa reproduksi warna pada skrin Mi 11 Lite cukup tepat, kecuali warna putih dan kelabu yang sedikit kebiruan.

Untuk mengatasi masalah warna putih dan kelabu yang kebiruan, anda boleh menyesuaikannya sendiri dalam tetapan suhu warna di menu tetapan.

Namun, jika tidak mahu bersusah payah, tetapan suhu warna standard sudah cukup tepat kerana deltaE-nya kurang dari 1, iaitu 0.9, menurut GSM Arena.

Dua kelebihan tersebut, julat warna dan ketepatan warna, menjadikan skrin Mi 11 Lite sangat menarik ketika digunakan untuk menonton filem di Netflix atau video HDR di YouTube.

Duey Guison dari laman Unbox juga menyatakan bahawa skrin Mi 11 Lite adalah salah satu skrin AMOLED dengan julat warna paling luas dalam semua telefon kelas pertengahan.

Skrin telefon yang menyokong Widevine L1 ini juga sangat baik untuk bermain permainan, kerana kadar touch sampling-nya mencapai 240 Hz.

Ini bermakna skrin dapat menterjemahkan satu sentuhan menjadi gerakan dalam hanya 4.16 milisaat, menjadikannya sangat responsif!

Akhir sekali, kerana menggunakan panel AMOLED, pengguna boleh mengaktifkan ciri Always-on Display (AOD).

Salah satu kegunaan ciri AOD adalah untuk menggantikan fungsi lampu notifikasi LED yang tidak ada pada telefon ini. Ketika notifikasi masuk, tepi skrin akan menyala dengan kesan seperti bernafas.

6. Rekaan Bergaya, Nipis dan Ringan

kelebihan dan kekurangan hp xiaomi mi 11 lite - rekaan bergaya, nipis dan ringan
rekaan bergaya, nipis dan ringan

Sejak istilah flagship atau unggulan dikenal dalam dunia telefon pintar, para pengeluar berusaha mencipta produk dengan kualiti terbaik.

Setiap komponen produk diperhatikan secara teliti, termasuk reka bentuknya. Namun, produk flagship tidak dicipta untuk semua orang.

Alasannya termasuk harga yang relatif tinggi dan tidak semua ciri-ciri unggulan dalam telefon flagship diperlukan oleh pengguna.

Oleh sebab itu, muncul telefon kelas pertengahan yang menawarkan harga lebih berpatutan dan membawa beberapa kelebihan dari telefon flagship.

Dalam kes Xiaomi Mi 11 Lite, ia membawa kelebihan reka bentuk daripada saudaranya yang berada dalam kelas flagship, Xiaomi Mi 11.

Ini jelas terlihat daripada penempatan lubang kamera depan di sudut kiri atas. Selain itu, bentuk modul kamera belakangnya juga serupa.

Modul kamera yang dinamakan Dazzling Halo Ring ini menempatkan tiga lensa bersama lampu kilat secara bertingkat.

Pada tingkat pertama modul, lampu kilat dan lensa makro disusun segaris. Modul tingkat pertama ini mempunyai warna yang selaras dengan penutup belakangnya.

Pada tingkat kedua modul, terdapat lensa utama dan lensa ultrawide yang juga disusun segaris.

Modul tingkat kedua ini berbentuk oval dan berwarna hitam. Khusus untuk lensa utama, ia dilengkapi dengan ring berwarna perak.

Xiaomi menyatakan bahawa modul kamera ini hanya mempunyai ketebalan 1.77 mm. Ini memberikan kesan bahawa Mi 11 Lite adalah telefon yang ringkas dan tidak menonjol.

Menurut GSM Arena, modul kamera yang nipis ini membuat telefon lebih stabil ketika diletakkan di atas meja.

Kemiripan antara Mi 11 Lite dan Mi 11 berhenti pada bahagian penutup belakang. Xiaomi memilih penutup belakang dengan reka bentuk rata, bukan melengkung.

Ini menjadikan Mi 11 Lite tidak kurang menarik. Malah, telefon ini kelihatan lebih bergaya menurut kami.

reka bentuk mi 11 lite
reka bentuk mi 11 lite

Rekaan kover belakang rata ini menjadi faktor pembeda Mi 11 Lite dengan telefon kelas pertengahan lain dalam keluarga Xiaomi.

Kita tahu bahawa Redmi Note 10 Pro, POCO X3 NFC, dan POCO X3 Pro semuanya menggunakan kover belakang dengan tepi melengkung.

Menurut Xiaomi, kover belakang ini menggunakan bahan kaca anti-silau untuk varian warna Bubblegum Blue dan Peach Pink.

Sementara varian warna Boba Black menggunakan bahan kaca licin. Varian warna terakhir ini adalah yang paling menawan.

Disebabkan ia berkilat, ia mampu memantulkan objek di depannya. Ini bermakna, varian warna Boba Black boleh digunakan untuk bercermin.

Cukup mengenai belakang, mari kita lihat bahagian bingkai untuk melihat apa yang ada di situ.

Bingkai Mi 11 Lite berbentuk sedikit melengkung dan terbuat dari plastik. Di bahagian atas bingkai terdapat infrared blaster dan mikrofon.

Di sebelah kanan terdapat butang volume dan butang kuasa yang juga berfungsi sebagai pengimbas cap jari.

Di sebelah bawah terdapat slot dual SIM hibrid (2 nano SIM atau 1 nano SIM + 1 microSD), port USB-C, mikrofon, dan pembesar suara utama. Sisi kiri bersih tanpa apa-apa.

Bahagian atas mempunyai skrin punch-hole dengan bezel yang agak nipis (1.88 mm) di kiri, kanan, dan atas.

Skrin ini dilapisi kaca 2.5D Gorilla Glass 5, tetapi sisi-sisinya tidak semelengkung Mi 11. Di atas skrin terdapat earpiece yang juga berfungsi sebagai pembesar suara sekunder.

Keunikan reka bentuk Mi 11 Lite tidak berhenti di situ. Nama “Lite” bukan sahaja menunjukkan bahawa telefon ini adalah varian murah dari Mi 11, tetapi juga menggambarkan bahawa telefon yang mempunyai pensijilan IP53 untuk ketahanan debu dan percikan air ini sangat ringan.

Dengan berat hanya 157 gram, Mi 11 Lite adalah salah satu telefon pintar paling ringan yang dikeluarkan pada tahun 2021. Berat ini lebih ringan daripada rata-rata berat beg clutch atau small purse.

Selain itu, ketebalannya yang hanya 6.8 mm membuatkan telefon ini sangat nipis!

Ketipisannya menyamai pensil, bahkan mengalahkan telefon kelas pertengahan lain seperti Samsung Galaxy A72 (8.4 mm), OPPO Reno5 (7.7 mm), dan vivo V20 (7.38 mm).

Bobot ringan dan bentuk nipis melengkapi dimensi panjang kali lebar yang cukup kompak, iaitu 160.5 x 75.7 mm.

Dua aspek ini menjadi alasan mengapa GSM Arena dan penguji Phandroid, Andrew Myrick, menyukai reka bentuk stylish Xiaomi Mi 11 Lite.

Kekurangan Xiaomi Mi 11 Lite

Setiap telefon pintar, sehebat mana pun ia, pasti mempunyai kekurangan. Namun, kekurangan adalah perkara biasa dan tidak dapat dielakkan.

Terdapat individu yang boleh menerima kekurangan tersebut dengan lapang dada, manakala ada juga yang tidak. Berikut adalah beberapa kelemahan Mi 11 Lite yang perlu anda perhatikan.

1. Pengimbas Apl

pengimbas apl
pengimbas apl

Seperti telefon Xiaomi lain, Mi 11 Lite dilengkapi dengan interface MIUI 12.5 yang menyertakan pelbagai aplikasi pra-pasang (bloatware) seperti Facebook, Netflix, dan WPS Office.

Untungnya, tiada sebarang aplikasi tersebut telah dipasang terlebih dahulu. Namun, ada satu aplikasi yang agak mengganggu pengalaman Andrew Myrick.

Aplikasi tersebut adalah App Scanner. Aplikasi ini terasa mengganggu kerana sentiasa muncul setiap kali Myrick memuat turun dan memasang aplikasi baru dari Play Store.

Oleh itu, adalah lebih baik untuk menutup aplikasi ini melalui menu tetapan jika pengguna merasa terganggu seperti yang dialami oleh Myrick.

2. Tiada Bicu Audio dan Slot MicroSD Hibrid

kelebihan dan kekurangan hp xiaomi mi 11 lite - tiada bicu audio dan slot microsd hibrid
tiada bicu audio dan slot microsd hibrid

Membuat Mi 11 Lite dengan rekaan yang nipis tidak datang tanpa pengorbanan. Ini menyebabkan Xiaomi terpaksa menghapuskan bicu audio 3.5 mm.

Oleh itu, pengguna yang ingin mendengar audio beresolusi tinggi (24-bit/192kHz) dengan headset berwayar perlu menggunakan penukar USB C ke bicu audio 3.5 mm.

Akibatnya, anda tidak dapat menggunakan headset berwayar dan mengecas telefon bimbit pada masa yang sama.

Mengecilkan ruang untuk mencapai rekaan yang nipis juga dikatakan menyebabkan ketiadaan slot microSD khusus.

Mi 11 Lite menggunakan slot SIM hibrid, jadi anda perlu memilih antara memasang dua kad SIM atau satu kad SIM bersama satu kad microSD.

3. Penutup belakang

kelebihan dan kekurangan hp xiaomi mi 11 lite - penutup belakang
penutup belakang

Penggunaan penutup belakang rata memberikan Mi 11 Lite tampilan yang elegan dan berbeza daripada telefon pintar kelas pertengahan Xiaomi yang lain.

Tambahan pula, bahan kaca dengan kemasan berkilat boleh membuat orang terus jatuh hati, terutama untuk varian warna Boba Black.

Namun, impresi anda mungkin akan berubah dengan cepat selepas 15 minit memegang telefon ini. Ya, penutup belakang Mi 11 Lite mudah kotor kerana tiada lapisan oleofobik.

Kesan cap jari, habuk, dan minyak mudah melekat. Ini adalah pengalaman yang dirasai oleh pasukan GSM Arena.

Memilih varian warna Bubblegum Blue atau Peach Pink mungkin lebih bijak jika anda tetap ingin menikmati kecantikan bentuk telefon tanpa ternoda.

Atau, jika anda sudah memilih warna Boba Black, gunakan sahaja sarung lembut yang lutsinar.

4. Persaingan Antara Telefon Bimbit Xiaomi

persaingan antara telefon bimbit xiaomi
persaingan antara telefon bimbit xiaomi

Syarikat Xiaomi telah memperkenalkan pelbagai produk untuk segmen pertengahan ke atas. Sehingga artikel ini ditulis, terdapat beberapa model seperti Redmi Note 10 Pro, POCO X3 NFC dan POCO X3 Pro yang akan bersaing secara langsung dengan Mi 11 Lite.

Begitu banyak pilihan telefon pintar dalam segmen yang sama mungkin akan mengelirukan pengguna.

Di samping itu, kehadiran Mi 11 Lite dalam portfolio telefon pintar kelas pertengahan ke atas Xiaomi juga boleh mengurangkan ruang pasaran bagi model-model lain.

Ini kerana, pengguna yang sebelum ini tertarik dengan telefon Xiaomi yang lain, kini mungkin akan terpikat dengan Mi 11 Lite.